søndag den 19. februar 2012

Voice HAR virkelig Danmarks største stemme

Klokken er 5.08 på uret, jeg skal først op om to timer, men jeg er frisk som en havørn.
Jeg vælger at stå op og tage et langt bad, og få lavet mig en kop te. Jeg er stadig lidt syg selvom jeg havde håbet det ville være gået over.
I dag er en helt særlig dag, ikke fordi det er lørdag, men fordi jeg skal med toget til København kl. 8.28. Først skal min tatovering lige tegnes op, men det er minimalt så har skudt det til at tage cirka tre minutter.
Herefter kommer min kammerat og henter mig, og turen går så afsted mod Måløv, hvor Voice Danmarks største stemme, semifinalen afholdes.

Jeg er med toget alene til København, men det gør ikke noget jeg er netop begyndt at læse Mænd der hader kvinder, så tiden gik utrolig hurtigt. Ankommet kun fem minutter senere end planlagt til København H, så godt gået DSB.
Optegningen gik som smurt og jeg var ude inden jeg næsten var nået ind af døren. Turen gik nu sammen med min kammerat mod Måløv (hvor Voice afholdes), det virker måske som om det var ret tidligt at tage afsted, men Martin (min kammerat) ville gerne lige se hvor det var og så kunne vi da også lige snuppe en kaffe på vejen. Vi valgte at tage i Ballerup centeret hvor vi fik os en rigtig god kop kaffe, og fik gået os en tur i det lille center.
En god cappuccino!
Kl. 14.55 skulle vi hente min veninde Emilia og hendes to venner og nu er det altså snart Voice-tid, dog kun generalprøve men det kribler allerede i fingerne.

I Måløv bevæger vi os mod den store hangar hvor det hele foregår. Der er en del flere mennesker til generalprøve i dag, end der var for to lørdagen siden. Skidt pyt, vi fik nogle super gode pladser helt nede foran, så vi kunne rigtig se alle deltagerne. Inden det hele gik igang var der nogen der stod og tog billeder af deres børn i coach stolene, Emilia og jeg kunne ikke dy os, specielt fordi Emilia ligner Lene Nystrøm.
Døm selv. (Emilia i Lenes stol)

De første toner der rammer mine ører er nogle bekendte nogen, jeg kan tyde med det samme at det igen er tid til de fire coaches til at lave en fællessang, denne gang fra Sort Sol og hvad andet end Next Century.
De fire coaches stiller sig klar og vi kan som publikum bare nyde at de fire coaches giver os en version af Next Century som er super fed.

Next Cenury - Sort Sol

Generalrøven forløber uden megen afbrydelse, og de otte fantastiske sangere brager igennem med deres sang som om de aldrig har lavet andet i deres liv. Der er blevet valgt utrolig flotte sange, og deltagerne tager dem under huden som om de selv havde skrevet dem. Der er ikke meget plads til kritik i denne omgang.
Generalprøven med en lodtræknings afgørelse er overstået inden den nærmest begyndte og vi er på vej ud for at gå ind igen, til Voice live!

Vi venter og venter i evigheder, føles det som, og rummet vi står i bliver mere og mere varmt. Det bliver godt at få jakken af.
Endelig får vi lov til at gå ind i studiet og vi får nogle pladser som er en smule til højre men stadig lidt bag dommerne. Vi sidder så vi kan se hele scenen, vi sidder faktisk rigtig godt. Vi var alle meget klar, kl. er 19.34 og pauseklovnen Abel gør sig klar til at fortæller regler som ingen har gjort det før. Den mand er sjov og skal bare ses.
Vi når til det punkt hvor teaseren skal laves og vi bliver bedt om at klappe som sindsyge.
NU er der ikke længe til at det hele bliver live.
Så er vi KLAR!

Der bliver talt ned, på storskærmen bag scenen vises det som landets seere kan se og vi er ved et flashback fra sidste uges Voice.
Nu stilles der om til os og Morten Resen kommer på scenen for at fortælle alle at nu er vi igang med semifinalen.
Hver deltager bliver præsenteret en for en, og de synger holdvis denne gang. Lineup:
Rosa og Mathias (Lene)
Liv og Nanna (Steen)
Freja og Bjarne (Sharin)
Noa og Kim (LOC)
Dommerne forsvinder uhyrer hurtigt da der bliver slukket for kammeraerne. De skal nu give deres deltagere point. Det er nervepirrende og alle otte deltagere var uanmindeligt gode!

Tilbage til afgørelsen, som bliver utrolig hård.
Deltagerne på scenen sammen med deres coach.

Først bliver det Noa som må forlade Voice, med 100 point fra LOC er de stemmer hun fik fra seerne ikke nok og Kim er i finalen. På Sharins hold lod Sharin seerne vælge og her var det Bjarne der vandt Danmarks hjerte. Lenes hold måtte med en fordeling på 60 til Rosa og 40 til Mathias se en knust Rosa, som kun fik 31 point af seerne, forlade scenen. Det var ikke et nederlag hun var klar på og Lene måtte faktisk følge Rosa ud fra scenen. Rosa græd meget, og træk vejret meget hurtigt i Lenes arme. Liv som stod tilbage på scenen så ikke ud til at nyde hvad der skete. Moren som ikke kan løbe ud og trøste sin datter, nej hun måtte stå tilbage og få 90 point fra sin coach Steen, mens hendes meddeltager Nanna fik 10 point. Seerne gav Liv yderligere 76 point, og dermed gik Liv videre i Voice.
Liv og alle de andre finalister skulle synes en bid af en af deres finalesange og man kunne tydeligt se en Liv der gjorde alt for at holde hovedet koldt selvom hun viste hvordan sin datter havde det ude bagved.
Liv leverede en præstation uden lige og hele studiet bakkede hende 200% op ved at klappe, rejse sig op og gå helt amok. Hvor må det have været svært at stå der.

Kort tid efter bliver der takket af og der bliver sagt: "Vi ses næste lørdag til Voice Finalen!". Vi rejser os og går ud til bilen mens vi diskutere i fællesskab om de rigtige røg ud. Der er blandede følelser og det er jo fantastiske ved musik, det røre mennesker på helt forskellig måde.
I toget er der kun Emilia og jeg tilbage, vi har haft en god tur og vi er i Århus kl. 3.01, det bliver en laaang tur hjem, i sær når ens sidekammerat falder i søvn.... suk!
Sovende Emilia.

Jeg er ikke træt, så jeg hiver min bog frem og nyder stilheden der er i et tog som kører om natten, alle sover nærmest.
Tilbage i Århus, støder jeg ind i en kollega og vi aftaler at splejse en taxa, YES! Så skal jeg ikke vente på at der kommer en bus kl. 4 først. Kollegaen har været over og se boksning, det havde også været en stor oplevelse for ham.

Nu er kl. mange og jeg ligger endelig på min pude. Det har været en helt fantastik dag i selskab med de smukkeste mennesker. Det er ikke sidste gang jeg gør det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar